Alla inlägg under december 2012

Av Anna Lindblom - 7 december 2012 12:00


I våras inventerade vi alla spel och pussel på förskolan. flertal spel och pussel saknade delar och bitar. Då jag alltid har ögon å öron på ON så ser jag ideér överallt! Just denna idé fick jag från pinterest! Pinterest är en app(finns på nätet med!) jag har i telefonen där man kan "pinna" grejer man gillar på en "anslagstavla", allt från pyssel och inredning, till matlagning och praktiska tips. Finns hur mycket som helst!!!! så Pinterest rekomenderar jag starkt om man har idétorka!


Då det har snöat mycket den senaste veckan och varit kallt har vi på våra jackor/overaller sett fina snöflingor, man kunde verkligen se att de var ett mönster som liknade våra flingor lite! Vi kommer kika närmare på snön framöver och experimentera med den!  

välj ut 6 pusselbitar per barn, helst de bitar som inte är kantbitar. Klipp ut en cirkel i hårt papper/kartong. Jag klippte ut en bit som var ca 4-5 cm i diameter. Limma fast tre pusselbitar jämnt så att de pekar åt varsina håll. Ta sedan de andra tre och limma fast dem likadant fast i "mellanrummen". (svårt att förklara!! kanske lättare att se på bilderna hur det ser ut?)    

Det går åt en del färg då vi fick måla flera lager och rikligt med färg för att träfärgen inte skulle lysa igenom. Innan färgen torkat krydda med glitter, gärna silver för att återskapa det glittrande snön har ute när ljuset reflekteras i snöflingorna. Baksidan där pusslets mönster syns har vi lämnat relativt omålat(har ju blivit lite kladdigt på baksidan) för att det just verkligen ska synas att det är ett pussel med fint motiv!  

TADA! en tjusig snöflinga som nu tillsammans med många fler hänger i vårt ena fönster och glittrar och virvlar så fint! Att just återanvända pussel som vi gjort här känns som en väldigt rolig grej! oväntat och resultatet blir enligt mig så mycket roligare än om man använt en mall!



Av Anna Lindblom - 4 december 2012 15:23

 


Nu går dagarna fort fram till jul! Så för att hålla reda på dagarna ska vi tillsammans ge tomten ett fint skägg så att han har ett långt vackert skägg när han ska hälsa på alla barn på julafton! Helst skulle barnen sätta på alla skäggtussar med en gång men sakta i backarna! en sak i taget!


Skägget är bomull som vi varje dag limmar på dagens datum! Barnen får turas om, alla får inte göra varje dag utan man får vänta på sin tur. Nyttig lärdom MEN svår!

Av Anna Lindblom - 4 december 2012 15:21

   


Här har vi målat på folie! Blev härliga tavlor som nu pryder väggen i vårt lekrum! ljuset reflekteras fint i dem så tänk på att inte fylla hela tavlan med färg utan lämna lite omålade ytor!

Presentation

I mitt jobb som förskollärare får jag utlopp för alla mina kreativa ideér! Fantasin har inga gränser!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards