Senaste inläggen

Av Anna Lindblom - 7 mars 2012 12:40

Tejp är kul! går åt flera meter varje vecka när barnen vill tejpa ihop sina teckningar. Så lyckan var gjord när jag hittade en skapande

aktivitet innehållande tejp!


  

Börja med att tejpa kors och tvärs på styvt papper, gärna någon sorts kartong.


 

Gå loss med valfri typ av färg! T.ex tusch som i detta fall!


   

När man målat klart så river man försiktigt bort tejpen. Då ser man att färgen endast har fastnat där det inte varit någon tejp! Kommer prova detta igen men med annan sorts typ av färg!

Av Anna Lindblom - 27 februari 2012 11:00

Våren är sakta sakta på ingång!

Solen strålade in genom våra fönster häromdagen när jag gick in i målarrummet där några barn satt.

"Fröken din klocka lyser"

Jag sa att det är solen som reflekteras i glaset på min klocka. Barnen såg fundersamma ut så jag hämtade en spegeln så att de själva kunde experimentera med ljuset. Barnet på bilden var sysselsatt med spegeln en lång stund och provade att rikta den åt olika håll, både på eget initiativ och på mina direktiv! De barn som satt och läste böcker i vår soffa blev rejält upplysta när hon riktade spegeln mot dem!  


 

Av Anna Lindblom - 24 februari 2012 10:30


Vatten+vattenfärg+plasthandskar+ballonger= roligt vinternöje!


  

Här ligger skapelserna och ska frysa till is!

(hann tyvärr inte få en bild på när plasten togs bort)

De såg lite halvläskiga ut och barnen tyckte de var obehagliga att klämma på.

När vi tog bort plasten gick fingrarna av med en gång men barnen lekte med dem tills det bara var skärvor av is kvar.


 

Av Anna Lindblom - 23 februari 2012 10:30

Detta är en idé som jag gått och spånat på lääänge och nu har jag äntligen gjort den! Dock är det inte min idé från början utan kommer från en av alla mina inspirationskällor till bloggar!


  

Har fyllt en merflaska med diverse ting (sådant som gick igenom öppningen) och sedan fyllt på med ris. Först fyllde jag hela vägen upp men då fungerade det inte så fick tömma ur lite för att de ting jag lagt i skulle kika fram när man vred på flaskan. Min kollega som jobbar med de minsta barnen blev kanonglad för denna lilla gåva som jag gjort till dem! Kommer helt klart göra flera! Kom på idag att det skulle passa suveränt för de som är sena i sin språkutveckling eller som har svårigheter med vissa ljud. Så t.ex skulle man kunna lägga i ting enbart på en viss bokstav eller ljud!


 

Av Anna Lindblom - 22 februari 2012 10:45

Igår var vi i skogen, under natten hade det snöat så vi var nyfikna på om vi skulle hitta några djurspår!

Vi hittade två olika. Var många förslag på vad det kunde vara. Björn, varg, isbjörn, älg, kanin.


  

  

Lagom till samlingen hade min kollega skrivit ut bilder på olika djurspår och barnen tyckte det var spännande! Alltid lika roligt när de verkligen visar att de är intresserade! De fina bilderna hon skrev ut hittade hon på http://www.ungafakta.se/pyssel/skapa/djurspar/ 


Av Anna Lindblom - 22 februari 2012 10:17

För ca två veckor sedan satte vi upp talgbollar i staketet så att vi från vårt fönster skulle kunna kolla på fåglarna när de kommer och äter. Idag kom första lunchgästerna! Men vad är det för fågel?


   


Vi fick helt enkelt titta på de fågelbilder vi satt upp på fönstret. Vi kom gemensamt fram till att det var en blåmes som besökte oss! De fina bilderna hittade vi på http://www.ungafakta.se/pyssel/skapa/vinterfaglar/

Trädet är målat på frihand och jag är mycket nöj med resultatet! ;)


     

Av Anna Lindblom - 27 januari 2012 12:09

Nu när snön äntligen har kommit är vi ute mer och njuter av det sköna vädret som varit i veckan! Igår eftermiddag gjorde vi iskonst! Vi tog ut vatten, karamellfärg, kakao och glitter. Barnen fick välja varsin sandform och blanda ihop vatten med önskad kulör! Ställde dem sedan utanför vårt fönster och fick vänta tills idag för att se hur de blev!


TADA! Så vackra blev dem och pryder nu lampan utanför vår ingång! Får se hur länge vi får ha kvar dem!  

 

Av Anna Lindblom - 24 januari 2012 14:51

I läroplanen för förskolan (Lpfö98 rev. 2010) står det följande:


Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling.

Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra

och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. (s.7)

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.

(s. 10)



I vårt lekrum/samlingsrum har vi satt upp hela alfabetet på väggen, där är barnen ofta och pekar och diskuterar vilka bokstäver de har i sin namn och vilka bokstäver som familj och vänner har.


Idag har alla barnen fått göra sin begynnelsebokstav i valfritt material.

Det som fanns att välja på var: knäckformar, sugrörsbitar, silkespapper, tygbitar, korkar och pärlor.


             


Så här fint blev det med alla uppsatta på väggen! Lite komiskt att det nästan blev ALIEN där i mittersta raden! Jag hade alla bilder i en hög och satte bara upp dem i den ordning de kom i!


Alla barn har inte gjort varsin än då de var lediga idag men de får göra sin så fort de är tillbaka!

Presentation

I mitt jobb som förskollärare får jag utlopp för alla mina kreativa ideér! Fantasin har inga gränser!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards