Senaste inläggen

Av Anna Lindblom - 23 juni 2016 14:17

Solen visade sig från sin bästa sida å lyste! Då passade vi på att måla av oss på asfalten!

Vi har använt flaskfärg som vi spätt ut med en anning vatten. Tänk på att inte ta för mycket vatten. Ska fortfarande vara "krämigt". Barnen turades om att måla av varandra.   Sedan fyllde de i sin skuggor.  

Dessa barn kom på om de målade av en kompis först och sen sig själva kunde måla så att de höll varandra i handen!    Detaljrikt! Ser ni vad damen i vita klackskor har i sin hand?   

En handväska såklart!    

Av Anna Lindblom - 14 juni 2016 16:03

-Vad ska du med smällaren till fröken?

-Den ska vi måla med!

- ????


Denna gång var det barnen på mellanavdelningen som fick börja. De barn som inte gick på den avdelningen fick vänta tills dagen efter!


Hällde upp färg på godislådelock, barnen "doppa" smällaren i färgen och slog sedan med all deras kraft på pappret som var uppsatt på staffli. Av erfarenhet (då jag gjort detta med några barn för några år sedan)vet jag att det skvätter, färgen från den gången är fortfarande kvar på väggen ute!


Barnen hade olika strategier, några slog med smällaren för att sedan smeta/måla/dra ut det. Andra slog å slog å slog. Den skönaste stilen hade ett barn som hoppade samtidigt, ungefär som i tennis när de tar i med alla krafter.


Barnen tyckte det var roligt och spännande!

       

Av Anna Lindblom - 30 maj 2016 12:15

Fyra av de äldsta barnen fick börja att väva/trä trasor. De höll på hela förmiddagen. Andra barn som såg vad vi gjorde vill också prova. Några barn ville göra helt själva medan andra samarbetade och hade gemensam tanke. För att bygga vidare på deras fina vävning trädde de pärlor på piprensare som de sedan fäste på staketet. När solen skiner glittrar det så fint i väven!         

Av Anna Lindblom - 27 maj 2016 12:45

Veckans torsdagsskapande var FJÄRILAR. Fyra av de äldsta barnen fick börja. Under torsdags eftermiddagen fick de allra yngsta prova på. På fredagen erbjöds aktiviteten ute på gården och alla som villa fick göra varsin.


Vi använde oss av kaffefilter, tuschpennor, vatten & penslar, utspädd flaskfärg, pipetter.


Första reaktionen var: SKA VI GÖRA KAFFE?


Dutta prickar med tuschpenna, ju längre man håller tuschen mot filtret desto större prickar och spridning i slutändan.  

Ta en pensel med vatten och dutta på varje prick, färgen löser upp sig och sprider ut sig i filtret.     

"OOHH det blir mer färg!" "färgen blir större" (reaktion när färgen sprider sig med vattnet)     

Ett annat tillvägagångssätt är att "spruta" med pipetter. Flaskfärgen spädes ut med vatten, tänk på att inte ta för mycket vatten för då blir färgen för ljus och vattnig.             Det kommer bli jätteblött men lägg dem bara på tork på en bricka eller hylla så torkar de bra!


"oj nu kom det för mycket"  

Ett tredje sätt att göra är att "spruta" med pipetterna på ett papper och sedan lägga filtret på så att filtret suger upp mänstret från pappret, även här blir det väldigt blött men torkar bra på en hylla eller dylikt.

       Det färdiga resultatet blir så fint! Mallen till kroppen gjorde jag denna gång och barnen fick i den mån de klarar av klippa ut själva. Diskussionen om fjärilens ansikte kom upp, har fjärilar näsor?      

 

Av Anna Lindblom - 27 maj 2016 12:15

En dag när solen sken som varmast tog vi med oss vattenfärger och staffli ut. De barn som ville fick måla.

     

Av Anna Lindblom - 29 april 2016 07:37

Förra veckan stod det ballongmålning på schemat. Har gjort denna aktivitet tidigare men minns inte om jag lagt upp den här på bloggen tidigare.

Gjorde aktiviteten med barn i åldrarna 1-4.


De äldre barnen fick sitta på golvet där jag lagt ut en vaxduk. Sex färger fanns att välja på så de fick turas om med färgtrågen.


Barnen gjorde på lite olika sätt, vissa dutta på för glatta livet så att färgen skvätte med andra var mer försiktiga och uttänkta i sitt skapande. Några verkade ha en klar bild av hur deras skapande skulle bli. Händerna blev fyllda av färg så några barn såg ut som smurfar ;)


De yngre barnen fick sitta vid ett bord och även de turas om med färgerna. Det var samma med dessa barn, vissa duttade på rejält och andra tog det mer lugnt och utforskande.


     

Av Anna Lindblom - 31 mars 2016 13:06

Hittar det mesta på nätet av de skapandeaktiviteter vi gör. Nu senast hittade jag ett klipp där ett barn ligger på mage på en skateboard, kompisarna drar och puttar kompisen över ett utspänt papper, kompisen på skateboarden ska under färden rita.


De barn son deltog idag var 4 år gamla.


Aktiviteten var uppskattad och när de barn som inte deltagit i aktiviteten idag såg vad vi gjort blev de också sugna på att prova!



Kompisen ligger på mage på brädan och de andra drar/puttar på. ”vi blir trötta i benen” så de satte sig ner och knuffade iväg istället och jag tog emot och knuffade tillbaka.


STOPP!! Ropades det när pappret tog slut. KÖÖÖÖR!! Ropades det när de var redo att åka och måla!

AKTA FINGRARNA!! uppmanade de varandra.



Skateboarden och hjälmen har vi lånat av ett av barnen. Han åker mycket hemma berättar han. Ett annat barn berättade att även hon har skateboard hemma!


"Det var roligt att måla, jag gillar att åka på magen!"


"Det var roligt att åka och rita"


"Åka fram och tillbaka var roligast"


På följande länk kan ni se hur vi gick tillväga! Är ej våra barn i klippet utan klippet som inspirerat mig/oss.


https://www.facebook.com/341208839332144/videos/905438932909129/


Inspiration från Kirkkonummen kuvataidekoulu på facebook




Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande.


Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar.



Förskolan ska sträva efter att varje barn:


- utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,



 


Av Anna Lindblom - 31 mars 2016 13:02

Förra veckan hade vi påskfest på förskolan! Denna torsdagen uteblev skapandet med en särskild avdelning. Vi gjorde istället ett påskkonstverk tillsammans ute alla avdelningar. Till deras förfogande fanns färgpennor, kritor, tusch, lim och fjädrar.

Dessa långa konstverk pryder nu en vägg på de äldstas avdelning och en pryder väggen utanför köket där många passerar under en dag!

     

Presentation

I mitt jobb som förskollärare får jag utlopp för alla mina kreativa ideér! Fantasin har inga gränser!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards