Senaste inläggen

Av Anna Lindblom - 18 mars 2016 12:25

De sötaste påskharar jag någonsin sett! De sitter nu över barnens hyllor i hallen! Målat på fötterna har vi gjort förr men det är alltid lika spännande och liiiite obehagligt.


För att få alla delar till haren trycker man varje fot två gånger. Klipper ut fötterna och sätter vadd/bomull kring öronen och på magen. När öronen är ditlimmade, limma även lite ludd runt ansiktet. Fötterna limmas på valfritt sätt på magen, bilden med haren i helfigur visar ett sätt och den fot vi fäst visar ett annat. Fotot på barnet skrev vi ut flera samtidigt från datorn, klippte ut och limmade på styvare papper. 


Fotot på haren i helfigur är från pinterest där vi även fann inspirationen till detta skapande! Och är alltså inte på något barn i vår verksamhet.

         


GLAD PÅSK!

Av Anna Lindblom - 18 mars 2016 10:36

Då har det varit torsdag igen och de äldstas tur att skapa. Denna gång målade de med kritor över varm spisplatta. Hade på lägsta effekt, höjde efter en stund för att vi tyckte det smälte liiiite för dåligt. För bästa resultat ska kritan bli kladdig/som smält smör på pappret för bästa resultat. Ju mer "upplöst" krita desto vackrare när man sätter upp dem i det solbelysta fönstret.


Vi lade en plåt över plattan och använde grytlappar för att hålla fast plåt och papper. Kritorna smälte när de målade med dem och gjorde pappret "genomskinligt". De var fascinerade och mycket koncentrerade. Efter de torkat monterade jag dem i en ram/passpartout och de satte upp sina verk i solbelyst fönster!        

Av Anna Lindblom - 3 mars 2016 07:30

Nu senast i temat på avdelningen med de yngsta har vi pratat om fåret och gjort varsitt får! Barnen fick själva välja vilken färg de ville ha på sitt får. Ullen bestod av olika alternativ såsom vadd, fuskpäls, frogolitpuffar och garn.


            


Av Anna Lindblom - 1 mars 2016 07:24

Helt glömt av att visa upp våra fina grisar vi gjorde i temat innan jul! De sitter på dörren in till avdelningen så ser dem varje dag, flera gånger. Ändå har jag inte sett dem ;)


   

Av Anna Lindblom - 25 februari 2016 13:20


Mycket sång, musik och dans på 3-4 årsavdelningen nu. Vad passar inte då bättre än varsin mikrofon!? Först kunde de inte komma på vad det heter,”en sån man sjunger med” MIKROFON! Alla fick välja varsin färg, de ville ha lila men det hade vi ingen, hur gör vi då? Vilka färger behöver man blanda för att få lila? Under tiden de målade sina mikrofoner lyssnade vi på favoritlåtarna på spotify, frost och sean banan! Efter vår timme hade inte mikrofonerna hunnit torka så väntar man på något gott… väntar man alltid för länge! Sen när de är "lackade" är de redo att användas!


         

Förskolans uppdrag: Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.


Förskolan ska sträva efter att varje barn:

utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,

Av Anna Lindblom - 18 februari 2016 16:59

De blev glatt förvånade när jag sa att de skulle få varsin kamera och själva få fota. De fick börja med att bekanta sig med den och provta lite kort. När de lärt sig hur kameran funkade fick de i uppgift att fota grejer i en viss färg. Alla valde två färger var som de fokuserade på.  X1 berättade att han har en kamera hemma så han hade vanan inne och zoomade in på vissa grejer han fotade. ”Oj nu kom jag för nära” hördes flera gånger under den stund han fotade. De gick tillsammans och fotade och hjälpte varandra att hitta grejer i deras färger. ”Titta i taket X2, sa X3, där är det vitt” Eftersom X1 och X4 valt samma färger kunde de hjälpas åt att leta. Efter avslutat fotande var det dags att skriva ut korten. Vi kollade på alla korten på smartboarden och diskuterade hur de tänkt kring sina motiv. Ett kort som kom upp var på X3s hår, vi diskuterade färgen, vi kom fram till att det såg ut som guld då blixten hade blixtrat till när kortet togs. Av bilderna gjorde de sedan varsitt collage med förklarande texter till då vissa grejer kan vara svåra att se för de kompisar och vuxna som inte varit med.

 

Förskolans uppdrag

Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.

Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal-och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.


Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.
  • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.

 

           


Av Anna Lindblom - 15 februari 2016 15:22

Detta är enkelt och uppskattat! Fyll färg i plastfickor (hällde i ca 1/2-1 dl i varje) och tejpa igen. Tejpa upp på fönster eller glasdörr för att man ska kunna se ljusskillnad i det man "målar".      

Av Anna Lindblom - 15 februari 2016 15:01

Under våren kommer jag varje torsdag ha en skapandegrupp med barn från de andra avdelningarna. Varannan vecka de går på äldsta avdelningen som nu är 4-6 år och varannan vecka de på mellanavdelningen som är 3-4 år. Varje tillfälle gör vi olika skapande, så alla barn kommer inte få göra samma aktivitet. Men förhoppningsvis kommer de inspireras av varandra i sitt eget skapande. Kommer givetvis även skapa med de allra yngsta som jag normalt arbetar med som är 1-3 men det kommer ske en annan dag i veckan och mer fritt när vi andan o lusten faller på och när tiden finns!


Första tillfället som jag gjorde detta var med 4 barn från den äldsta avdelningen. De fick ett stort papper/kartong och varsin linjal. De fick i uppgift att dra streck för att bilda olika fält på pappret. När de kände sig färdiga med streckdragningen var det dags att fylla i fälten, till en början hade de endast flaskfärg, kritor och färgpennor att tillgå men jag kände att det blev lite "platt" så la snabbt fram lim tillsammans med tex. glitter, snören och frigolit. Vi hade en timme på oss och de hann nästan klart. De arbetade intensivt under hela timmen och la ner mycket energi och kraft i sina skapelser. De småpratade under tiden om hur de gjorde och bad kompisarna skicka färger. Efter avslutat arbete var det ett barn som inte riktigt hunnit bli klar varpå ett annat barn sa:

- du hann inte färdigt men du har jobbat på bra ändå!

Det var ett intressant skapande som jag absolut kommer testa igen med andra barn! Passade bra till denna åldersgrupp. Ska man göra med de yngre får en vuxen vara mer medverkande än vad jag var i detta, jag var mest en assistent som hjälpte ta fram grejer och svara på frågor.  




Förskolans uppdrag: Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.




Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som t.ex bild. ”…”


 


Resultatet! Efter 2 timmars arbete för några av barnen! De är mycket stolta över sin verk och kompisarna beundrar dem och inspireras av dem i sitt eget skapande.

 

Presentation

I mitt jobb som förskollärare får jag utlopp för alla mina kreativa ideér! Fantasin har inga gränser!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards