Direktlänk till inlägg 18 februari 2016
De blev glatt förvånade när jag sa att de skulle få varsin kamera och själva få fota. De fick börja med att bekanta sig med den och provta lite kort. När de lärt sig hur kameran funkade fick de i uppgift att fota grejer i en viss färg. Alla valde två färger var som de fokuserade på. X1 berättade att han har en kamera hemma så han hade vanan inne och zoomade in på vissa grejer han fotade. ”Oj nu kom jag för nära” hördes flera gånger under den stund han fotade. De gick tillsammans och fotade och hjälpte varandra att hitta grejer i deras färger. ”Titta i taket X2, sa X3, där är det vitt” Eftersom X1 och X4 valt samma färger kunde de hjälpas åt att leta. Efter avslutat fotande var det dags att skriva ut korten. Vi kollade på alla korten på smartboarden och diskuterade hur de tänkt kring sina motiv. Ett kort som kom upp var på X3s hår, vi diskuterade färgen, vi kom fram till att det såg ut som guld då blixten hade blixtrat till när kortet togs. Av bilderna gjorde de sedan varsitt collage med förklarande texter till då vissa grejer kan vara svåra att se för de kompisar och vuxna som inte varit med.
Förskolans uppdrag
Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.
Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal-och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 | 16 |
17 |
18 | 19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
|||
29 |
|||||||||
|