Alla inlägg den 24 januari 2012

Av Anna Lindblom - 24 januari 2012 14:51

I läroplanen för förskolan (Lpfö98 rev. 2010) står det följande:


Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling.

Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra

och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. (s.7)

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.

(s. 10)



I vårt lekrum/samlingsrum har vi satt upp hela alfabetet på väggen, där är barnen ofta och pekar och diskuterar vilka bokstäver de har i sin namn och vilka bokstäver som familj och vänner har.


Idag har alla barnen fått göra sin begynnelsebokstav i valfritt material.

Det som fanns att välja på var: knäckformar, sugrörsbitar, silkespapper, tygbitar, korkar och pärlor.


             


Så här fint blev det med alla uppsatta på väggen! Lite komiskt att det nästan blev ALIEN där i mittersta raden! Jag hade alla bilder i en hög och satte bara upp dem i den ordning de kom i!


Alla barn har inte gjort varsin än då de var lediga idag men de får göra sin så fort de är tillbaka!

Presentation

I mitt jobb som förskollärare får jag utlopp för alla mina kreativa ideér! Fantasin har inga gränser!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards