Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

nytt år nya ideér!

Av Anna Lindblom - 2 januari 2012 10:43

GOTT NYTT ÅR!

Nu har vi en hel vårtermin framför oss! Spännande!


 

På en av våra väggar har vi satt upp ett årshjul, varje månad med egen färg för att kunna skilja dem åt. Vi har ännu inte kommit på om vi ska snurra på hela hjulet så att aktuell månad alltid är neråt eller om vi bara ska flytta pilen... vad tycker du/ni? De månader som vi pedagoger och barn fyller år sitter ett kort på oss. Barnen diskuterar ofta om hjulet och när de fyller år och vilka kompisar eller vilken fröken som fyller år i samma månad. Vi har även satt upp traditioner och speciella dagar. Några av dem såsom bullens dag har vi gjort själva men de andra fanns som mall att skriva ut från (?? hittar det inte just nu men lägger upp länk när jag funnit den!)



   

Dessa pyntade pringlesrör har varit vilande mestadels under hösten men har tidigare använts som aktivitetsrör eller sångrör då det funnits t.ex en krokodil i för att symbolisera sången "krokodilen i bilen" Vad vi kommer använda dem till under våren är inte bestämt!


 

Varje barn har varsin mapp som vi och barnen lägger deras alster i. På deras mappar står deras namn och en bild som återkommer både på deras plats i hallen och på våra kort i samlingen.   

 
 
Ingen bild

Gladjespridaren@gmail.com

15 januari 2012 21:59

Hej Anna, fin blogg, jag komme runder våren tillsammans med barnen på min förskoal i Huddinge skapa en fotoblogg som ska visa vårt projektarbeta kring barns realationer till konst. Det ska bli spännande.
Ang ert årstidshjul så tycker jag att ni ska flytta pilen, annars måste ni ju flytta även årstiderna.
Ang pringelsburkarna så kan de med fördel bli ett bra komplement till bygg och konstruktion.
Jag har skapat en FB-logg för min förskola. www.facebook.com/fsk.bamsebo välkommen att titta in där.

Härligt att inspireras av andra : D

Ha en härlig vårtermin, mvh Karolina / förskollärare

Anna Lindblom

19 januari 2012 17:09

Yeah! första kommentaren! Roligt!

Tack för din åsikt om hjulet! blir ju helt klart smidigast att flytta pilen!

Pringels burkarna och kommande burkar lutar åt att de kommer användas till att bygga för vi har inte direkt kommit på något annat passande användningsområde!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Lindblom - 4 december 2018 12:00

      Det närmar sig jul och i vanlig ordning pysslar vi! Vi har denn vecka börjat göra snöglober med snögubbar i.    Vi samtalar om var på kroppen näsan sitter, hur många ögon vi har och andra tankar som dyker upp under skapandets gång.  ...

Av Anna Lindblom - 17 september 2018 15:58

Har varit/är ett rejält äppelår! Givetvis kan man skapa med äpplen tänkte vi! Äta är ju gott också men detta är ingen matblogg ;) Vi började med att samtal om äpplen, vad de olika delarna heter. Vi pratade färger på äpplen och om smaken och de s...

Av Anna Lindblom - 14 mars 2018 15:29

I vårt skötrum/toalett hänger nu dessa bläckfiskar som vi gjort av toarullar, passande i detta utrymme i dubbel bemärkelse, toarullar lever på toaletten och bläckfiskar tycker om vatten.     ...

Av Anna Lindblom - 7 mars 2018 15:45

Sockermålning Koka ihop 1 dl vatten och 2 dl socker. Kokas tills vätskan blir klar/genomskinlig. Vi gjorde dubbelsats och det har räckt till ca 25-30 st A4. Får man över går det med fördel att spara. Vi sparade i en glasburk (t.ex. syltburk) Vi v...

Av Anna Lindblom - 1 mars 2018 15:15

Som vanligt hittar jag min inspiration på pinterest. Nu när vi för en gångs skull haft riktig vinter med snö får vi passa på att experimentera med den.   Barnen la silkespapper på ett stort lite kraftigare papper.   Tillsammans la vi snö ovanp...

Presentation

I mitt jobb som förskollärare får jag utlopp för alla mina kreativa ideér! Fantasin har inga gränser!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards